Jak správně odečtu stav elektroměru
U tohoto elektroměru si můžete zadávat samoodečty do doby, než váš odběr převedeme do kategorie C1. Jakmile k tomu dojde, začne elektroměr provádět odečty automaticky každý den pomocí dálkového měření. Díky tomu získáte přesnější přehled o své spotřebě.
Elektroměr na displeji zobrazuje tři stavy:
- vysoký tarif
- nízký tarif (takzvaný „noční proud“)
- dodávka (přetok do sítě v případě výrobny)
Tyto údaje se na displeji pravidelně střídají v osmivteřinových intervalech.
Stav elektroměru se zobrazuje na 8 celých míst (bez desetinného místa) v jednotkách kWh.
To, který stav elektroměr právě zobrazuje, poznáte podle čísla uvedeného v levém horním rohu displeje:
- 1.8.1 – zobrazuje se stav vysokého tarifu
Příklad z obrázku: Stav elektroměru ve vysokém tarifu je 13 kWh
- 1.8.2 – zobrazuje se stav nízkého tarifu
Příklad z obrázku: Stav elektroměru v nízkém tarifu je 29 kWh
- 2.8.0 – zobrazuje se stav dodávky (přetok do sítě v případě výrobny)
Příklad z obrázku: Stav dodávky je 32 kWh
Co mám dělat v případě poruchy elektroměru
Podle smlouvy je za stav odběrného místa zodpovědný odběratel. Proto se nám prosím co nejdříve ozvěte, pokud váš elektroměr vykazuje jakoukoliv poruchu, například když displej nezobrazuje žádné informace nebo zobrazuje nesprávné informace (třeba 88888888) nebo při průchodu elektrické energie nebliká metrologická dioda (označená na obrázku).
Blikání metrologické diody signalizuje průchod elektrické energie, to znamená, že právě spotřebováváte elektřinu (například máte zapnutou pračku). Rychlost blikání diody je ovlivněná množstvím aktuálně odebírané elektřiny (čím je vyšší odběr, tím rychleji dioda bliká).
Informace o poruše elektroměru nám nahlaste na bezplatnou linku 800 850 860, nebo na info@cezdistribuce.cz.
Jak poznám, jestli mi právě běží vysoký nebo nízký tarif
To, jestli vám právě běží vysoký nebo nízký tarif, zobrazuje číslo 1 nebo 2 umístěné ve spodní části displeje (nad písmenem T):
- Je zobrazena 1 = vysoký tarif
- Je zobrazena 2 = nízký tarif
Příklad: Je zobrazena 1, to znamená, že právě běží vysoký tarif.
Příklad: Je zobrazena 2, to znamená, že právě běží nízký tarif.
Chcete vědět, v jakých časech vám spíná vysoký a nízký tarif? Podívejte se sem.
Doplnění:
Když je aktivní nízký tarif (takzvaný „noční proud“), účtuje se vám několik hodin denně nižší cena za elektřinu. Nárok na něj máte zpravidla v případě, když máte instalovaný elektrický spotřebič na ohřev vody nebo vytápění, jako je bojler, elektrokotel nebo tepelné čerpadlo nebo když máte elektromobil. Vysoký tarif platí v době mimo pásmo platnosti nízkého tarifu.
Chcete zjistit, jestli máte nárok na sazbu s nízkým tarifem? Podívejte se sem.
Nejde mi elektřina v části bytu nebo domu aneb jak poznám výpadek fáze
Při výrobě a přenosu elektrické energie využíváme třífázovou přenosovou soustavu. To znamená, že z elektrárny „vedou tři dráty“ (každý drát je jedna fáze).
Pokud vám nejde elektřina v části bytu, rodinného domu nebo bytového domu (to znamená, že vám „něco funguje a něco ne“), je to zpravidla způsobeno výpadkem jedné z fází.
To, zda je ve všech třech fázích napětí, poznáte na elektroměru. Signalizují to 3 šipky na displeji vlevo dole, které jsou umístěné nad hodnotami L1, L2 a L3.
- Na displeji jsou zobrazeny 3 šipky
- Příčina poruchy je nejspíš ve vaší elektroinstalaci. Obraťte se prosím na elektrikáře. Můžete také využít služeb našich spolupracujících revizních techniků, jejich seznam najdete tady.
- Na displeji nejsou zobrazeny 3 šipky (například jsou zobrazeny jen 2 šipky)
- Příčina poruchy je nejspíš na naší straně. Poruchu nám můžete nahlásit tady.
Kde najdu číslo elektroměru
Každý elektroměr má své číslo, které můžete použít jako identifikátor vašeho odběrného místa při řešení svých požadavků.
Výrobní číslo elektroměru najdete nad čárovým kódem:
Číslo elektroměru najdete také na faktuře za elektřinu.
Rozplombování elektroměru
Všechny elektroměry jsou opatřené plombami, které zabraňují neoprávněným zásahům a úpravám načítaných údajů o spotřebě.
Mohou však nastat situace, kdy budete potřebovat plomby porušit – rozplombovat. Nejčastěji je to potřeba při výměně hlavního jističe, změně distribuční sazby nebo výměně elektroměrového rozváděče.
V takových případech je vždy nutné nás předem o rozplombování informovat. Podívejte se, jak na to.
Porušení plomb bez předchozího nahlášení může být považováno za neoprávněný odběr elektřiny!