Jak správně odečtu stav elektroměru
Elektroměr zaznamenává odebranou elektrickou energii v jednotkách kWh prostřednictvím dvou oddělených číselníků (počítadel).
Číselníky zobrazují stav na 6 celých míst a jedno desetinné místo (což je poslední číslo vpravo, které je barevně odlišeno). Rozsah číselníku může být pro jiné typy elektroměru různý, ale vždy je zachováno pravidlo o barevném odlišení desetinného místa.
- Levý číselník (označený I) zobrazuje stav vysokého tarifu.
- Pravý číselník (označený II) zobrazuje stav nízkého tarifu.
Příklad z obrázku: stav elektroměru ve vysokém tarifu je 35 546,3 kWh, v nízkém tarifu 30 769,2 kWh.
Chcete nahlásit samoodečet elektroměru? Podívejte se, jak na to.
Co mám dělat v případě poruchy elektroměru
Podle smlouvy je za stav odběrného místa zodpovědný odběratel. Proto se nám prosím co nejdříve ozvěte, pokud váš elektroměr vykazuje jakoukoliv poruchu, například když při průchodu elektrické energie nebliká metrologická dioda (vyznačená na obrázku) nebo číselník nezaznamenává elektrickou energii.
Blikání metrologické diody signalizuje průchod elektrické energie, což znamená, že právě spotřebováváte elektřinu (například máte zapnutou pračku). Rychlost blikání diody je ovlivněná množstvím aktuálně odebírané elektřiny (čím je vyšší odběr, tím rychleji dioda bliká).
Informace o poruše elektroměru nám nahlaste na bezplatnou linku 800 850 860, nebo na info@cezdistribuce.cz.
Jak poznám, jestli mi právě běží vysoký nebo nízký tarif
To, jestli vám právě běží vysoký nebo nízký tarif (takzvaný „noční proud“), signalizuje zelená dioda (označená na obrázku):
- Pokud dioda svítí u znaku „I“, tak právě běží vysoký tarif.
- Pokud dioda svítí u znaku „II“, tak právě běží nízký tarif.
Chcete vědět, v jakých časech vám spíná vysoký a nízký tarif? Podívejte se sem.
Doplnění: Když je aktivní nízký tarif (takzvaný „noční proud“), účtuje se vám několik hodin denně nižší cena za elektřinu. Nárok na něj máte zpravidla v případě, když máte instalovaný elektrický spotřebič na ohřev vody nebo vytápění (jako třeba bojler, elektrokotel nebo tepelné čerpadlo) či máte elektromobil. Vysoký tarif platí v době mimo pásmo platnosti nízkého tarifu.
Chcete zjistit, jestli máte nárok na sazbu s nízkým tarifem? Podívejte se sem.
Nejde mi elektřina v části bytu nebo domu aneb jak poznám výpadek fáze
Při výrobě a přenosu elektrické energie využíváme třífázovou přenosovou soustavu. To znamená, že z elektrárny „vedou tři dráty“ (každý drát je jedna fáze).
Pokud vám nejde elektřina v části bytu, rodinného domu nebo bytového domu (to znamená, že vám „něco funguje a něco ne“), je to zpravidla způsobeno výpadkem jedné z fází.
To, že je ve všech třech fázích napětí, je signalizováno tím, že nesvítí dioda „VÝPADEK NAPĚTÍ“ (označená na obrázku).
Pokud dioda „VÝPADEK NAPĚTÍ“ svítí, je příčina poruchy nejspíš na naší straně. Poruchu nám můžete nahlásit tady.
Kde najdu číslo elektroměru
Každý elektroměr má své číslo, které můžete použít jako identifikátor vašeho odběrného místa při řešení svých požadavků.
Výrobní číslo elektroměru najdete vpravo pod číselníkem – viz obrázek:
Číslo elektroměru najdete také na faktuře za elektřinu.
Rozplombování elektroměru
Všechny elektroměry jsou opatřené plombami, které zabraňují neoprávněným zásahům a úpravám načítaných údajů o spotřebě.
Mohou však nastat situace, kdy budete potřebovat plomby porušit – rozplombovat. Nejčastěji je to potřeba při výměně hlavního jističe, změně distribuční sazby nebo výměně elektroměrového rozváděče.
V takových případech je vždy nutné nás předem o rozplombování informovat. Podívejte se, jak na to.
Porušení plomb bez předchozího nahlášení může být považováno za neoprávněný odběr elektřiny!