Samoodečet stavu elektroměru

Potřebujete nahlásit stav elektroměru?

Je to jednoduché, poradíme Vám, jak na to:

Kupujete nebo prodáváte dům, byt nebo se stěhujete do pronájmu? Předejděte možným nesrovnalostem ve vyúčtování. Stačí nahlásit včas stav elektroměru a dodat Předávací protokol, který slouží k vzájemnému odsouhlasení stavu elektroměru mezi starým a novým odběratelem.

Jak nahlásit samoodečet
  • Pro nahlášení se obraťte na svého dodavatele elektřiny – zpravidla vám umožní provést samoodečet jednoduše online
  • Samoodečet doporučujeme provést do 5 dnů od změny odběratele
Co budete k samoodečtu potřebovat
  • číslo EAN (18místný identifikátor odběrného místa, který najdete na faktuře) nebo číslo elektroměru
  • aktuální stav elektroměru v celých kWh (bez desetinného místa a bez zaokrouhlení) – nezapomeňte, že v případě dvoutarifové sazby je třeba odečíst stav nízkého i vysokého tarifu

TIP: Nevyznáte se v údajích na elektroměru? Zkuste náš Průvodce elektroměry, najdete zde návody pro konkrétní typ elektroměru.

Přecházíte k novému dodavateli elektřiny? Nahlaste starému i novému dodavateli stav elektroměru, ať neplatíte víc, než jste skutečně spotřebovali.

Jak nahlásit samoodečet
  • Pro nahlášení se obraťte na svého dodavatele elektřiny – zpravidla vám umožní provést samoodečet jednoduše online
  • Samoodečet doporučujeme provést do 5 dnů od změny dodavatele

Pokud odečet nenahlásíte včas, pošle vám dodavatel konečné vyúčtování na částku, kterou odhadne na základě spotřeby v předcházejícím období.

Co budete k samoodečtu potřebovat
  • číslo EAN (18místný identifikátor odběrného místa, který najdete na faktuře) nebo číslo elektroměru
  • aktuální stav elektroměru v celých kWh (bez desetinného místa a bez zaokrouhlení) – nezapomeňte, že v případě dvoutarifové sazby je třeba odečíst stav nízkého i vysokého tarifu

TIP: Nevyznáte se v údajích na elektroměru? Zkuste náš Průvodce elektroměry, najdete zde návody pro konkrétní typ elektroměru.

Chcete nahlásit samoodečet stavu elektroměru v průběhu kalendářního roku, abyste měli lepší přehled o spotřebě za jednotlivá období? Je to snadné, přesvědčte se.

Jak nahlásit samoodečet?
  • přes vašeho dodavatele elektřiny (obchodníka) – zpravidla lze nahlásit online

Samoodečet můžete zaslat kterýkoliv den v roce, ale vždy nejpozději do 30 dnů po jeho provedení.

Co budete k samoodečtu potřebovat
  • číslo EAN (18místný identifikátor odběrného místa, který najdete na faktuře) nebo číslo elektroměru
  • aktuální stav elektroměru v celých kWh (bez desetinného místa a bez zaokrouhlení) – nezapomeňte, že v případě dvoutarifové sazby je třeba odečíst stav nízkého i vysokého tarifu

TIP: Nevyznáte se v údajích na elektroměru? Zkuste náš Průvodce elektroměry, najdete zde návody pro konkrétní typ elektroměru.

Dostali jste od nás žádost o provedení samoodečtu stavu elektroměru k ročnímu vyúčtování? Je to snadné. Podívejte se, jak na to.

Jak nahlásit samoodečet?
  • poštou. Stačí zaslat vyplněný odečtový lístek (který byl zanechán naším pracovníkem na vašem odběrném místě), poštovné uhradíme my.

Samoodečet nám prosím zadejte včas a podle informací, které uvádíme v žádosti o jeho provedení.

Co budete k samoodečtu potřebovat
  • číslo EAN (18místný identifikátor odběrného místa, který najdete na faktuře) nebo číslo elektroměru,
  • aktuální stav elektroměru v celých kWh (bez desetinného místa a bez zaokrouhlení) – nezapomeňte, že v případě dvoutarifové sazby je třeba odečíst stav vysokého tarifu (VT) a nízkého tarifu (NT).

ANALOGOVÝ ČÍSELNÍK:

DIGITÁLNÍ ČÍSELNÍK:

Zobrazování stavu vysokého tarifu, nízkého tarifu a případně dodávky se na displeji střídá v pravidelných intervalech. Vysoký tarif je označen VT (příp. kódem 1.8.1 nebo T1). Nízký tarif je označen NT (příp. kódem 1.8.2 nebo T2). Dodávka je označena písmenem P.

TIP: Nevyznáte se v údajích na elektroměru? Zkuste náš Průvodce elektroměry, najdete zde návody pro konkrétní typ elektroměru.

Obdrželi jste od nás e-mail nebo SMS zprávu s výzvou k nahlášení odečtu elektroměru k ročnímu vyúčtování a potřebujete si k tomu zjistit více informací?

Níže uvádíme odpovědi na vaše nejčastější dotazy:

  1. Proč na mém odběrném místě neprovedete fyzický odečet k ročnímu vyúčtování jako tomu bylo doposud?

    V rámci zjednodušování a digitalizace přistupujeme ke stanovení vaší spotřeby elektřiny k ročnímu vyúčtování na základě samoodečtu, a proto vás žádáme o nahlášení stavu elektroměru. Žádost se vás týká bez ohledu na vámi zvoleného dodavatele elektřiny.
  2. Do kdy mám odečet nahlásit? A co se stane, když to nestihnu?

    Mezní termín pro nahlášení odečtu vám uvádíme v zaslaném e-mailu nebo SMS. Pokud to nestihnete, potom se pro roční vyúčtování použije odhad dle průměrné spotřeby vašeho odběrného místa za minulá období.
  3. K nahlášení odečtu mě již vyzval můj dodavatel. Proč po mě chcete nahlásit znovu odečet i vy (distributor)?

    Pokud vás oslovil s žádostí o odečet i váš dodavatel, bylo to např. z důvodu správného nastavení záloh. My vás žádáme o odečet k vystavení ročního vyúčtování. Pokud i nám (distributorovi) nahlásíte aktuální odečet elektroměru, potom vám s tímto stavem bude vystaveno roční vyúčtování (faktura).

Chcete nahlásit samoodečet stavu elektroměru k 31. prosinci z důvodu změny ceny? Stačí, když to stihnete do 30. ledna.

Jak nahlásit samoodečet?
  • přes vašeho dodavatele elektřiny (obchodníka) – zpravidla lze nahlásit online

Samoodečet provedený k poslednímu dni kalendářního roku můžete zadat do 30 kalendářních dnů po jeho provedení, tedy do 30. ledna.

Co budete k samoodečtu potřebovat
  • číslo EAN (18místný identifikátor odběrného místa, který najdete na faktuře) nebo číslo elektroměru
  • aktuální stav elektroměru v celých kWh (bez desetinného místa a bez zaokrouhlení) – nezapomeňte, že v případě dvoutarifové sazby je třeba odečíst stav nízkého i vysokého tarifu

TIP: Nevyznáte se v údajích na elektroměru? Zkuste náš Průvodce elektroměry, najdete zde návody pro konkrétní typ elektroměru.

Nejčastější potíže při samoodečtu elektřiny

Nahlásit stav elektroměru je snadné. Může se ale stát, že distributor váš samoodečet odmítne. Zpravidla je za tím jeden z těchto důvodů:

  • nahlášený stav nenavazuje na předchozí odečet pořízený distributorem nebo předchozí hlášený samoodečet
  • využíváte dvoutarifovou distribuční sazbu, např. pro ohřev vody nebo vytápění, ale nahlásili jste pouze jeden stav (je třeba hlásit odečtený stav ve vysokém i v nízkém tarifu)
  • nahlášený stav neodpovídá historii užívání odběrného místa – to se děje, když vykážete nulovou, minimální nebo naopak neúměrně vysokou spotřebu
  • datum pořízení samoodečtu bylo zadáno do budoucna
  • v době hlášeného samoodečtu již byla vystavena faktura na základě stavu odečteného pověřeným pracovníkem distributora