Jak správně odečtu stav elektroměru
Odebranou elektrickou energii elektroměr zaznamenává v jednotkách kWh prostřednictvím dvou oddělených číselníků (počítadel).
Číselníky zobrazují stav na 6 celých míst a jedno desetinné místo (jedná se o poslední číslo vpravo – je barevně odlišeno).
Rozsah číselníku může být pro jiné typy elektroměru různý, ale vždy je zachováno pravidlo o barevném odlišení desetin.
- Horní číselník (označený I) zobrazuje stav vysokého tarifu.
- Dolní číselník (označený II) zobrazuje stav nízkého tarifu.
Příklad z obrázku: stav elektroměru ve vysokém tarifu je 62 362,0 kWh, v nízkém tarifu 44 455,0 kWh.
Chcete nahlásit samoodečet elektroměru? Podívejte se, jak na to.
Co mám dělat v případě poruchy elektroměru
Podle smlouvy je za stav odběrného místa zodpovědný odběratel. Proto se nám prosím co nejdříve ozvěte, pokud váš elektroměr vykazuje jakoukoliv poruchu, například když se při průchodu elektrické energie netočí kotouč nebo číselník nezaznamenává otáčení kotouče nebo elektroměr registruje odebíranou elektrickou energii trvale jen do jednoho číselníku.
Otáčení kotouče signalizuje průchod elektrické energie, což znamená, že právě spotřebováváte elektřinu (například máte zapnutou pračku). Rychlost otáčení kotouče je ovlivněná množstvím aktuálně odebírané elektřiny (čím je vyšší odběr, tím rychleji se kotouč točí).
Informace o poruše elektroměru nám nahlaste na bezplatnou linku 800 850 860, nebo na info@cezdistribuce.cz.
Jak poznám, jestli mi právě běží vysoký nebo nízký tarif
To, jestli vám právě běží vysoký nebo nízký tarif, označuje „bílý praporek“ umístěný za číselníky:
- Praporek svítí za horním číselníkem = vysoký tarif
- Praporek svítí za dolním číselníkem = nízký tarif
Příklad: praporek svítí za horním číselníkem, to znamená, že právě běží vysoký tarif.
Příklad: praporek svítí za dolním číselníkem, to znamená, že právě běží nízký tarif.
Chcete vědět, v jakých časech vám spíná vysoký a nízký tarif? Podívejte se sem.
Doplnění: Když je aktivní nízký tarif (takzvaný „noční proud“), účtuje se vám několik hodin denně nižší cena za elektřinu. Nárok na něj máte zpravidla v případě, když máte instalovaný elektrický spotřebič na ohřev vody nebo vytápění, jako je bojler, elektrokotel nebo tepelné čerpadlo nebo když máte elektromobil. Vysoký tarif platí v době mimo pásmo platnosti nízkého tarifu.
Chcete zjistit, jestli máte nárok na sazbu s nízkým tarifem? Podívejte se sem.
Kde najdu číslo elektroměru
Každý elektroměr má své číslo, které můžete použít jako identifikátor vašeho odběrného místa při řešení svých požadavků.
Výrobní číslo elektroměru najdete pod kotoučem (před číslem je uvedeno „No.“) – viz obrázek:
Číslo elektroměru je také na faktuře za elektřinu nebo ve smlouvě o připojení.
Rozplombování elektroměru
Všechny elektroměry jsou opatřené plombami, které zabraňují neoprávněným zásahům a úpravám načítaných údajů o spotřebě.
Mohou však nastat situace, kdy budete potřebovat plomby porušit – rozplombovat. Nejčastěji je to potřeba při výměně hlavního jističe, změně distribuční sazby nebo výměně elektroměrového rozváděče.
V takových případech je vždy nutné nás předem o rozplombování informovat. Podívejte se, jak na to.
Porušení plomb bez předchozího nahlášení může být považováno za neoprávněný odběr elektřiny!