Skip to Content
ČEZ Distribuce
Pro domácnosti, podnikatele a firmy
Pro výrobce (např. fotovoltaika)Pro provozovatele akumulacePro obcePro lokální distribuční soustavyPro revizní technikyPro projektanty a zhotovitelePro dodavatele elektřinyPro poskytovatele podpůrných služeb
  • O společnosti
  • Legislativa
  • Kariéra
CZ
EN
Portály ČEZ Distribuce
  • Mám požadavekMám požadavek
    Mám požadavekMám požadavek
    Stávající připojení
    • Časy spínání nízkého tarifu
    • Ověření plánované odstávky
    • Samoodečet stavu elektroměru
    • Změna hodnoty hlavního jističe
    • Sdělení o existenci sítí
    • Vytyčení zařízení
    • Stav žádosti o připojení
    • Nejde mi elektřina
    • Sdílení elektřiny
    • Pokud nastane situace, že jste nebyli spokojeni
    • Další požadavky
    Nové připojení
    • Nové trvalé připojení
    • Připojení lokality
    • Připojení výrobny
    • Nové krátkodobé připojení
    • Stav žádosti o připojení
    • Ukončení smlouvy o připojení / smlouvy o budoucí smlouvě o připojení
    • Výpočet podílu na nákladech za připojení
    • Revizní zpráva
    Elektroměry a odečty
    • Samoodečet stavu elektroměru
    • Průvodce elektroměry
    • Rozplombování elektroměru
    • Odečty stavu elektroměrů
    • Portál naměřených dat
    • Změna typu měření
    • Komunikační rozhraní
    • Inteligentní měření
    Ceny a podmínky
    • Ceny a fakturace
    • Ceníky služeb
    • Připojovací podmínky a poplatky
    • Podmínky pro přiznání sazeb
    • Podíl na nákladech za připojení a rezervaci příkonu
    • Ceny při překročení rezervovaného příkonu a výkonu
    • Zřizování věcných břemen
    • Regulovaná cena
    • Zpět
    • Mám požadavek
    • Stávající připojení
    • Časy spínání nízkého tarifu
    • Ověření plánované odstávky
    • Samoodečet stavu elektroměru
    • Změna hodnoty hlavního jističe
    • Sdělení o existenci sítí
    • Vytyčení zařízení
    • Stav žádosti o připojení
    • Nejde mi elektřina
    • Sdílení elektřiny
    • Pokud nastane situace, že jste nebyli spokojeni
    • Další požadavky
    • Nové připojení
    • Nové trvalé připojení
    • Připojení lokality
    • Připojení výrobny
    • Nové krátkodobé připojení
    • Stav žádosti o připojení
    • Ukončení smlouvy o připojení / smlouvy o budoucí smlouvě o připojení
    • Výpočet podílu na nákladech za připojení
    • Revizní zpráva
    • Elektroměry a odečty
    • Samoodečet stavu elektroměru
    • Průvodce elektroměry
    • Rozplombování elektroměru
    • Odečty stavu elektroměrů
    • Portál naměřených dat
    • Změna typu měření
    • Komunikační rozhraní
    • Inteligentní měření
    • Ceny a podmínky
    • Ceny a fakturace
    • Ceníky služeb
    • Připojovací podmínky a poplatky
    • Podmínky pro přiznání sazeb
    • Podíl na nákladech za připojení a rezervaci příkonu
    • Ceny při překročení rezervovaného příkonu a výkonu
    • Zřizování věcných břemen
    • Regulovaná cena
  • Chci nahlásitChci nahlásit
    Chci nahlásitChci nahlásit
    Chci nahlásit
    • Samoodečet stavu elektroměru
    • Nejde mi elektřina
    • Rozplombování elektroměru
    • Neoprávněný odběr
    • Zpět
    • Chci nahlásit
    • Samoodečet stavu elektroměru
    • Nejde mi elektřina
    • Rozplombování elektroměru
    • Neoprávněný odběr
  • Nejde mi elektřinaNejde mi elektřina
    Nejde mi elektřinaNejde mi elektřina
  • Časy spínání nízkého tarifuČasy spínání nízkého tarifu
    Časy spínání nízkého tarifuČasy spínání nízkého tarifu
  • FormulářeFormuláře
    FormulářeFormuláře
    • Formuláře NN

      Zákazníci připojení
      na hladině nízkého napětí

    • Formuláře VN a VVN

      Zákazníci připojení na hladině vysokého
      či velmi vysokého napětí

    • Zpět
    • Formuláře
    • Formuláře NN

      Zákazníci připojení
      na hladině nízkého napětí

    • Formuláře VN a VVN

      Zákazníci připojení na hladině vysokého
      či velmi vysokého napětí

  • KontaktyKontakty
    KontaktyKontakty
    • Vyřešte požadavky on-line

      Veškeré své požadavky můžete řešit online z pohodlí domova přes Distribuční portál nebo mobilní aplikaci Proud.

      Zákaznická linka

      800 850 860

      Pro poruchy nonstop

      Pro technické požadavky v pracovní dny od 8 do 18 hodin.

      Doporučené časy volání
      Seznam kontaktních míst

       

      Seznam spolupracujících elektrikářů
    • Zpět
    • Kontakty
    • Vyřešte požadavky on-line

      Veškeré své požadavky můžete řešit online z pohodlí domova přes Distribuční portál nebo mobilní aplikaci Proud.

      Zákaznická linka

      800 850 860

      Pro poruchy nonstop

      Pro technické požadavky v pracovní dny od 8 do 18 hodin.

      Doporučené časy volání
      Seznam kontaktních míst

       

      Seznam spolupracujících elektrikářů
  • Portály ČEZ Distribuce
  • O společnosti
  • Legislativa
  • Kariéra
CZ
EN
Pro domácnosti, podnikatele a firmy
Pro výrobce (např. fotovoltaika)Pro provozovatele akumulacePro obcePro lokální distribuční soustavyPro revizní technikyPro projektanty a zhotovitelePro dodavatele elektřinyPro poskytovatele podpůrných služeb
ČEZ Distribuce
...
Pro domácnosti, podnikatele a firmyMám požadavek
Ceny a podmínkyCena za elektřinu a její fakturace

Na této stránce uvádíme odpovědi na nejčastější dotazy týkající se stanovení ceny elektřiny a její fakturace pro zákazníky kategorie domácnost nebo kategorie maloodběratel.

icon

Mám dotazy k faktuře. Na koho se mám obrátit?

Zobrazit více

V případě dotazů k vystavené faktuře se obracejte vždy na toho, kdo vám fakturu vystavil. Jeho název a kontaktní údaje jsou uvedené na první straně faktury (Část A).

Doklad o vyúčtování za elektřinu zpravidla (v závislosti na typu uzavřené smlouvy) vystavuje váš dodavatel, což je společnost, která pro vás nakupuje elektřinu, kterou pak spotřebováváte. Jeho název najdete nejen přímo ve faktuře, ale také ve smlouvě.

Na nás se obracejte pouze v případě, kdy jste obdrželi fakturu s názvem Vyúčtování za distribuční služby, protože v tomto případě jsme fakturu vystavili my.

Skrýt
icon

Proč je ve faktuře tolik položek?

Zobrazit více

Současná energetická legislativa stanovuje povinnost uvádět na faktuře všechny detailní složky celkové ceny. Tento požadavek souvisí s otevřením trhu s elektřinou a dává zákazníkům možnost samostatně sledovat všechny regulované a neregulované složky ceny.

Rozsah dokladu o vyúčtování dodávky a souvisejících služeb v elektroenergetice (faktura) stanovuje vyhláška č. 207/2021 Sb. o vyúčtování dodávek a souvisejících služeb v energetických odvětvích. 

V dokladu o vyúčtování musí být veškeré údaje přesné, přehledné, srozumitelné a v čitelné podobě. Musí zde být také uvedena informace, zda se jedná o vyúčtování řádné, mimořádné nebo opravné.

 

Skrýt
icon

Z jakých jednotlivých položek se skládá cena elektřiny?

Zobrazit více

Cena elektřiny se skládá z neregulované a regulované složky, jejichž součet pak tvoří výslednou cenu za elektřinu:

1. Neregulovaná složka za vlastní odebranou (tzv. silovou) elektřinu

Tuto cenu stanovuje dodavatel (což je držitel licence na obchod s elektřinou) na základě svých nákladů na výrobu, vývoje nabídky a poptávky, svých obchodních strategií a reálných možností uplatnit se na trhu.

Cena silové elektřiny nemůže být z důvodu liberalizace trhu s elektřinou v rámci Evropské unie regulována Energetickým regulačním úřadem (ERU).

Zahrnuje tyto položky:

  • Pevná cena za měsíc. 
  • Cena za odebranou megawatthodinu (MWh), která se v některých případech dělí na cenu v nízkém tarifu (NT) a vysokém tarifu (VT).
2. Regulovaná složka 

Tyto ceny jsou stanovovány cenovým rozhodnutím Energetického regulačního úřadu (ERU), který je povinen cenová rozhodnutí vydat nejpozději do 30. listopadu předcházejícího roku, pro který v cenovém rozhodnutí ERU regulované ceny stanoví. Regulovaným rokem se rozumí kalendářní rok, pro který ERU rozhoduje o cenách.

Zahrnuje tyto položky:

a. Cena zajišťování distribuce elektřiny jednotlivým zákazníkům (tzn. poplatky za použití distribuční sítě), která je vícesložková a tvoří ji:

  • Cena za rezervovaný příkon.
    • Platí se ve stálé měsíční výši bez ohledu na to, kolik elektřiny odeberete. 
    • Její výše se odvíjí od jmenovité proudové hodnoty hlavního jističe před elektroměrem v Kč/měsíc nebo v Kč/A/měsíc, nebo cena za příkon v Kč/10 W/měsíc nebo stálá cena v Kč/odběrné předávací místo/měsíc u neměřených odběrů.
    • Čím vyšší je hodnota jističe, tím větší může být energetická náročnost spotřebičů, které můžete najednou využívat, ale tím vyšší je i tato cena.
  • Cena za distribuované množství elektřiny v Kč/MWh, která se může dělit na cenu ve vysokém tarifu (VT) a v nízkém tarifu (NT). 

 

b. Cena za systémové služby (v Kč/MWh)

Systémové služby jsou činnosti, které vykonává společnost ČEPS, a.s., provozující ze zákona přenosovou soustavu ČR. Zejména jde o plynulé zajištění rovnováhy mezi výrobou a spotřebou elektřiny. Tyto služby si můžeme zjednodušeně představit jako nutnou pohotovost elektráren, které pracují jako záložní zdroje pro případ výpadku ve výrobě, nebo náhlého zvýšení či snížení spotřeb elektřiny.

 

c. Cena za provoz nesíťové infrastruktury (v Kč/odběrné místo/měsíc), která pokrývá náklady za činnosti operátora trhu, Elektroenergetického datového centra a na činnosti Energetického regulačního úřadu.

Tato položka je vícesložková a tvoří ji:

  • Cena za činnosti operátora trhu související se zúčtováním odchylek mezi plánovaným a skutečně dodaným množstvím elektřiny mezi jednotlivými účastníky trhu s elektřinou.
  • Cena za činnosti související s výplatou a administrací podpory z podporovaných zdrojů energie sloužící k úhradě nákladů operátora trhu v souvislosti se zajištěním administrace výplaty podpory podporovaným zdrojům.
  • Cena za činnost datového centra, který shromažďuje, zpracovává a analyzuje data v oblasti elektroenergetiky.
  • Poplatek na činnost Energetického regulačního úřadu, který je příjmem státního rozpočtu, ze kterého je činnost tohoto úřadu hrazena.

 

d. Složka ceny na podporu elektřiny z podporovaných zdrojů energie

V souvislosti se vstupem do Evropské unie se Česká republika zavázala tento typ výroby podporovat s ohledem na jeho ekologický přínos. Výrobní náklady elektřiny u těchto zdrojů jsou ale vyšší než u klasických zdrojů na fosilní paliva, a proto jsou pokrývány z tohoto poplatku.

Poplatek je ve zúčtovacím období fakturován dle nižší výsledné částky při porovnání výpočtu na základě jmenovité proudové hodnoty hlavního jističe před elektroměrem, a maximální platby za složku ceny na podporu elektřiny z podporovaných zdrojů energie za odběrné místo.

 

e. Cena za překročení rezervovaného výkonu (v Kč/kW/měsíc)

Tato regulovaná cena se může na faktuře objevit v případě, že je vystaven doklad o vyúčtování pro výrobce. 

Poznámka: Je-li cena v cenovém rozhodnutí stanovena jako měsíční, pak je násobena poměrem počtu dní, kdy je služba distribuční soustavy v daném měsíci využívána, k počtu dní v daném kalendářním měsíci.

 

TIP: Údaje o spotřebě jsou na elektroměru zobrazovány v kilowatthodinách (kWh), jsou tedy na ceníkové jednotky přepočítány (1 MWh = 1 000 kWh).

Skrýt
icon

Jaký je rozdíl mezi distributorem a dodavatelem elektřiny?

Zobrazit více

Na tom, aby byla zajištěna dodávka elektřiny až k vám domů, se vždy podílejí tyto dva nezávislé subjekty:

Distributor (provozovatel distribuční soustavy)

  • Distributor je společnost, která vlastní elektrické vedení, sloupy, transformátory i elektroměry. Jedná se tedy o zařízení, díky kterým se elektrická energie dostává z elektrárny až k vám.
  • Na českém trhu působí tři distributoři elektřiny, kdy každý z nich rozvádí elektrickou energii pro odběratele na určitém vymezeném území, tedy v distribuční oblasti.
  • Distributora si tedy nevybíráte, ale je určen územím, ve kterém se nachází vaše odběrné místo.
  • Společnost ČEZ Distribuce a.s. je licencovaným distributorem elektrické energie, který zajišťuje údržbu a opravy distribučních zařízení, odstraňuje poruchy a řeší technické požadavky spojené se zařízením distribuční soustavy (např. plombování v elektroměrovém rozváděči, izolace holých vodičů, dotazy na spínání nízkého tarifu, apod.).

Image

Mapa regionů ČR spravovaných společností ČEZ Distribuce, a. s.

 

Dodavatel (obchodník)

  • Dodavatel je společnost, která pro vás nakupuje elektřinu, kterou pak spotřebováváte.
  • Svého dodavatele si vybíráte nezávisle na území, kde se nachází vaše odběrné místo.
  • Název dodavatele najdete ve smlouvě nebo faktuře.
  • Dodavatele si můžete svobodně zvolit (narozdíl od distributora) a máte právo ho měnit tak často, jak vám umožňuje smlouva.
Skrýt
  • Když nastane situace, že jste nebyli spokojeni

    Když nastane situace, že jste nebyli spokojeni

    Zjistit více
  • Změna distribuční sazby

    Změna distribuční sazby

    Zjistit více

Zajímá nás váš názor na tuto stránku. Pomozte nám ji vylepšit - napište, co se vám líbí, co vám chybí nebo co by šlo udělat lépe.

Tento formulář neslouží pro řešení požadavků. Své požadavky můžete vyřešit přes mobilní aplikaci Proud, Distribuční portál nebo na kontaktní lince 800 850 860.

Rychlé odkazy
  • Nejčastější dotazy
  • Formuláře
  • Geoportál
  • Pro revizní techniky
  • Pro zhotovitele
Distribuční soustava
  • Základní údaje
  • Aktuální stav
  • Životní prostředí
  • Bezpečnost
  • Informace ze světa ČEZ Distribuce
ČEZ Distribuce, a. s.
  • Kariéra
  • Pomáháme
  • Dotační projekty
  • O společnosti
  • Pro média
Legislativa
  • Zákony
  • Vyhlášky
  • PPDS
  • Cenová rozhodnutí

Kontaktní linka ČEZ Distribuce

800 850 860

Pro Poruchy

Nonstop

Technické požadavky

V pracovní dny od 8 do 18 hodin

Komunikujte online

Portály ČEZ DistribuceMobilní aplikace Proud

Navštivte nás

Mapa technických konzultačních míst
  • Ochrana osobních údajů
  • Mapa stránek
  • Nastavení cookies
  • Informace o webu
Copyright 2025 ČEZ, a. s. – Všechna práva vyhrazena