Někdy se může stát, že dojde k výpadku elektřiny. Nejčastěji za to mohou rozmary počasí, jako jsou třeba silné bouřky, prudký vítr nebo větve, které spadnou do vedení. Protože naše stožáry a vedení stojí venku, ve volné přírodě, není možné vždy těmto potížím předcházet nebo jim nějak technicky zamezit. Děláme všechno pro to, abychom tyto události minimalizovali.
Výpadek elektřiny ale nemusí vždy znamenat poruchu. Může jít i o plánovanou odstávku (kterou provádíme za účelem údržby či modernizace sítě) nebo o závadu v elektroinstalaci zákazníka.
Na celém našem distribučním území se všichni snažíme v každém okamžiku dělat maximum pro to, abychom vám poskytovali spolehlivou a bezpečnou dodávku elektřiny. Naše distribuční síť je dlouhá téměř 168 000 km a zajišťujeme dodávky elektřiny pro 6,5 milionu odběratelů.
Elektřina vám jde, ale nehřeje vám elektrické topení a nebo bojler neohřál vodu? Podívejte se sem, kde najdete informace, jak postupovat.
Chcete si ověřit, jestli u vás v následujících dnech bude probíhat plánovaná odstávka? Bližší informace najdete tady.
Jak postupovat, když mi nejde elektřina?
Začněte kontrolou jističů
- Zkontrolujte, jestli není vypadlý hlavní jistič (umístěný u elektroměru) nebo podružné (domovní) jističe. Páčky jističů umístěte do polohy dolů a následně vraťte do horní polohy. Pokud se jistič „neudrží“ v horní poloze, je příčina poruchy nejspíš v samotném jističi, který je ve vašem majetku. S opravou vám mohou pomoci naši spolupracující elektrikáři.
Hlavní jistič
Podružné jističe
- V případě částečného výpadku může jít o poruchu fáze, což si jednoduše ověříte na elektroměru (máte-li digitální).
- Pokud na digitálním displeji svítí všechny tři fáze, to znamená L1, L2, L3, potom je příčina poruchy nejspíše ve vaší elektroinstalaci. S opravou vám mohou pomoci naši spolupracující elektrikáři.
Pokud nesvítí všechny tři fáze L1, L2, L3 (svítí třeba jen L1, L2), příčina poruchy je nejspíš na naší straně. Pokračujte bodem 3.
Příklad zobrazení fází L1, L2, L3 na digitálním displeji:
Nevyznáte se v údajích na elektroměru? Pomůže vám náš průvodce elektroměry, kde najdete návod pro konkrétní typ elektroměru.
Nejedná se o plánovanou odstávku?
Důvodem výpadku elektřiny nemusí být vždy porucha. Proto si ověřte, jestli u vás právě neprobíhá odstávka (to znamená plánované vypnutí).
Nechte si upozornění na plánované odstávky posílat e-mailem nebo SMSkou. Stačí se jednoduše zaregistrovat. Služba je zdarma.
Trvá výpadek déle než 10 minut? Nahlaste nám to.
Pokud výpadek trvá méně než 10 minut, prosíme vyčkejte, během chvilky může být zase všechno v pořádku.
Ozvěte se nám v případě, že porucha trvá déle než 10 minut.
Více o nejčastějších typech poruch a jejich řešení najdete tady.
Chcete dostávat informace o poruchách a plánovaných odstávkách e-mailem nebo SMS zprávou? Stačí se jednoduše zaregistrovat. Služba je zdarma.
Pracujeme na opravě, mějte prosím trpělivost
Odstraňování poruch a obnovení dodávky elektřiny věnujeme maximální úsilí. Prosíme vás o trpělivost, doba opravy se odvíjí od závažnosti a rozsahu poruchy. O průběhu vás budeme informovat formou SMS zprávy.
Chcete dostávat informace o předpokládané době obnovení dodávky? Stačí si bezplatně zaregistrovat tuto službu.
Nechte si posílat upozornění na probíhající poruchy a plánované odstávky e-mailem nebo SMSkou. Stačí se jednoduše zaregistrovat. Služba je zdarma.
Nastavit službu PODMÍNKY SLUŽBY
Poruchy ohrožující život nebo zdraví hlaste neprodleně na linku 112 nebo na naši linku 800 850 860, která je vám k dispozici 24 hodin denně, 7 dní v týdnu.
- Ověřte, zda se nezměnily časy spínání nízkého tarifu.
- Zkontrolujte, jestli nejsou vypadlé podružné (domovní) jističe pro bojler či pro elektrické vytápění nebo jističe pro stykače k blokování těchto spotřebičů.
- TIP: Podružné jističe najdete v pojistné skříni. Páčky jističů umístěte do polohy dolů a následně vraťte do horní polohy (i vypadlé jističe mohou být v horní poloze).
- Zkontrolujte, zda svítí kontrolka na bojleru, případně jaký je stav termostatu u bojleru.
- TIP: Pokud kontrolka nesvítí, jedná se pravděpodobně o poruchu samotného spotřebiče (bojleru). V tomto případě se obraťte na opraváře. Můžete také využít služby našich spolupracujících revizních techniků, jejichž seznam naleznete ZDE.
- Doporučujeme nechat také prověřit funkčnost stykače / spínacího relé.
- TIP: Tuto kontrolu provede elektrikář. Můžete využít i služby našich spolupracujících revizních techniků, jejichž seznam naleznete ZDE.
Přetrvávající poruchu můžete nahlásit telefonicky na 800 850 860.
V případě, že náš pracovník při výjezdu zjistí závadu ve vaší instalaci, nemůže zajistit opravu a je nutné se následně obrátit na vámi vybraného elektrikáře. Můžete také využít služby našich spolupracujících revizních techniků – seznam naleznete ZDE.
- Ověřte, zda se nejedná o plánovanou odstávku.
- Zkontrolujte, jestli není vypadlý hlavní jistič (umístěný u elektroměru).
- Hlavní jistič najdete vedle elektroměru umístěného v rozváděči, což je „skříň“ umístěná zpravidla v pilíři na hranici pozemku, na fasádě domu nebo na chodbě.
- Páčku jističe umístěte do polohy dolů a následně vraťte do horní polohy (i vypadlý jistič může být v horní poloze). Někdy je nutné jistič proklikat několikrát, než naskočí (především u starších jističů).
- Pokud páčku jističe nejde dát do polohy nahoru (neudrží se), je příčina poruchy nejspíš v samotném jističi, který je ve vašem majetku. V tomto případě se obraťte na elektrikáře. Můžete také využít služby našich spolupracujících revizních techniků, jejichž seznam naleznete ZDE.
- Zkontrolujte, jestli nejsou vypadlé podružné (domovní) jističe.
- TIP: Podružné jističe najdete v pojistné skříni. Páčky jističů umístěte do polohy dolů a následně vraťte do horní polohy (i vypadlé jističe mohou být v horní poloze).
- Ověřte, jestli není vypadlý hlavní jistič (umístěný u elektroměru).
- Hlavní jistič najdete vedle elektroměru umístěného v rozváděči, což je „skříň“ umístěná zpravidla v pilíři na hranici pozemku, na fasádě domu nebo na chodbě.
- Páčku jističe umístěte do polohy dolů a následně vraťte do horní polohy (i vypadlý jistič může být v horní poloze). Někdy je nutné jistič proklikat několikrát, než naskočí (především u starších jističů).
- Pokud máte digitální elektroměr, zkontrolujte, jestli na displeji svítí všechny tři fáze L1, L2, L3.
- TIP: Pokud elektroměr signalizuje přítomnost všech tří fází (L1, L2, L3), je příčina poruchy nejspíše ve vaší elektroinstalaci. V tomto případě se obraťte na elektrikáře. Můžete také využít služby našich spolupracujících revizních techniků – seznam naleznete ZDE.
Nevyznáte se v údajích na elektroměru? Pomůže vám náš Průvodce elektroměry, kde najdete návody pro konkrétní typy elektroměru.
- V případě bytového domu s výtahem ověřte, zda výtah funguje.
- TIP: Jestli výtah jede, je příčina poruchy nejspíše ve vaší elektroinstalaci. V tomto případě se obraťte na elektrikáře. Můžete také využít služby našich spolupracujících revizních techniků – seznam naleznete ZDE.
Nejde mi elektřina
Ověření plánované odstávky
Seznam elektřikářů
Průvodce elektroměry