Skip to Content

Proč využívat samoodečty
  • Zvládnete to jednoduše online z pohodlí domova.

    Zvládnete to jednoduše online z pohodlí domova.

  • Získáte lepší přehled o spotřebě elektřiny.

    Získáte lepší přehled o spotřebě elektřiny.

  • Nemusíte čekat na návštěvu našeho pracovníka.

    Nemusíte čekat na návštěvu našeho pracovníka.

Jak provést samoodečet

Stav odečtete přímo z číselníku elektroměru

Na elektroměru zpravidla najdete dva údaje: vysoký tarif (T1) a nízký tarif (T2). Pokud využíváte vysoký i nízký tarif, budete potřebovat oba údaje.

Když je aktivní nízký tarif (takzvaný „noční proud“), je vám několik hodin denně účtována nižší cena za elektřinu. Nárok na něj máte zpravidla v případě, když máte instalovaný elektrický spotřebič na ohřev vody nebo vytápění (např. bojler, elektrokotel nebo tepelné čerpadlo) či elektromobil. 

Opisujte stav bez desetinného místa a bez zaokrouhlení

 

Podívejte se, jak stavy zobrazují starší a novější typy elektroměrů:

Analogový číselník 

Analogový číselník

Digitální číselník

U digitálního elektroměru se na displeji střídá v pravidelných intervalech zobrazování stavu vysokého tarifu, nízkého tarifu a případně dodávky. Vysoký tarif je označen kódem T1 nebo 1.8.1. Nízký tarif je označen kódem T2 nebo 1.8.2. Dodávka (přetok do sítě v případě výrobny) je označena písmenem P - tento stav neopisujte.

Nevyznáte se v údajích na elektroměru? Zkuste náš Průvodce elektroměry, najdete zde návody pro konkrétní typ elektroměru.

Jak nahlásit samoodečet

Jednoduše a pohodlně online. Máte několik možností:

Mobilní aplikace Proud
  • Nemusíte zapínat počítač, vše vyřídíte na pár kliknutí z mobilu.
  • Budete mít přehled o spotřebě vždy po ruce.
  • Získáte i řadu dalších užitečných funkcí.

Ještě nemáte Proud? Stáhněte si aplikaci zdarma a mějte elektřinu pod palcem.

Zjistit více

Distribuční portál
  • Ideální, když dáváte přednost velké obrazovce.
  • Najdete tu přehled o spotřebě a další důležité informace.

Kudy do Distribučního portálu? Přihlaste se, nebo se registrujte.

Online formulář
  • Samoodečet vyřídíte online i bez aplikace či registrace do Distribučního portálu.
  • Zadání přes online formulář neumožňuje sledovat průběžný stav spotřeby.

Nahlášení samoodečtu

Nejčastější dotazy

Možné příčiny nepřijetí odečtu:

  • Stav elektroměru byl zadán včetně desetinného místa. Ujistěte se, že zadáváte stav elektroměru bez desetinného místa.
  • Nahlášený stav nenavazuje na předchozí odečet pořízený námi (distributorem) nebo předchozí nahlášený samoodečet.  Proveďte jeho kontrolu. Odečet nesmí být nižší než poslední uvedený stav.
  • Využíváte dvoutarifní distribuční sazbu, např. pro ohřev vody nebo vytápění, ale nahlášen byl pouze jeden stav nebo byl stav prohozen. V případě dvoutarifní distribuční sazby je nutné hlásit odečtený stav ve vysokém i v nízkém tarifu. Proveďte kontrolu, zda nechybí nějaká hodnota a zadaný tarif je skutečně vysoký a nízký a nedošlo k jejich prohození.
  • Nahlášený stav neodpovídá historii užívání odběrného místa. Pokud vykážete nulovou, minimální nebo naopak neúměrně vysokou spotřebu není to důvod k obavám. Proveďte kontrolu nahlášených stavů, a pokud je vše správně, požadavek uložte. Zadaný odečet poté prověří naši pracovníci a následně obdržíte vyjádření.
  • Datum pořízení samoodečtu je zadáno do budoucna. Zadaný stav do budoucna nemůžeme akceptovat. Zkontrolujte, zda jste zadali správné datum pořízení samoodečtu.
  • Zadávejte si samoodečet stavu elektroměru v průběhu kalendářního roku, abyste měli lepší přehled o spotřebě za jednotlivá období.
  • Pravidelným zadáváním samoodečtů získáte ucelený přehled o svojí spotřebě elektřiny a můžete sledovat její vývoj kdykoli během roku.
  • Samoodečet můžete zadat kterýkoliv den v roce, ale vždy nejpozději do 30 dnů po jeho provedení.
  • Odečty můžete zadávat bez ohledu na to, kdo je vaším dodavatelem elektřiny.
  • Doporučujeme odečty sledovat a zaznamenávat pravidelně, nejlépe měsíčně nebo čtvrtletně.
  • Standardně probíhají fyzické odečty našimi pracovníky. Více informací najdete na Odečty stavů elektroměru.
  • V případě, kdy byl naším pracovníkem zanechán na vašem odběrném místě odečtový lístek (např. z důvodu nepřístupnosti), můžete nám stav elektroměru nahlásit vybraným způsobem z odečtového lístku.
  • Přecházíte k novému dodavateli elektřiny? Nahlaste stav elektroměru, ať neplatíte víc, než jste skutečně spotřebovali. Samoodečet doporučujeme provést do 5 dnů od změny dodavatele.
  • Samoodečet můžete nahlásit nám nebo i svému dodavateli elektřiny (zpravidla vám umožní provést samoodečet jednoduše online).
  • Pokud odečet nenahlásíte včas, pošle vám dodavatel konečné vyúčtování se stavem, který odhadne na základě vaší spotřeby v předcházejícím období.
  • Kupujete nebo prodáváte dům, byt nebo se stěhujete do pronájmu? Předejděte možným nesrovnalostem ve vyúčtování včasným nahlášením stavu elektroměru. Samoodečet doporučujeme provést do 5 dnů od změny odběratele.
  • Odečet řešte primárně se svým dodavatelem elektřiny (zpravidla vám umožní provést samoodečet jednoduše online) nebo ho můžete nahlásit i nám.
  • Samoodečet provedený k poslednímu dni kalendářního roku můžete zadat do 30 kalendářních dnů po jeho provedení, tedy do 30. ledna.
  • Samoodečet můžete nahlásit nám nebo ho můžete nahlásit i přes vašeho dodavatele elektřiny (zpravidla vám umožní provést samoodečet jednoduše online).

Distributor

  • Distributor je společnost, která vlastní elektrické vedení, sloupy, transformátory i elektroměry. Tedy zařízení, skrze které se elektrická energie dostává z elektrárny až k vám.
  • Na českém trhu působí tři distributoři elektřiny, kdy každý z nich rozvádí elektrickou energii pro odběratele na určitém vymezeném území (distribuční oblasti). Distributora si tedy nevybíráte, ale je určen územím, ve kterém se nachází vaše odběrné místo.
  • Společnost ČEZ Distribuce a.s. je licencovaným distributorem elektrické energie, který zajišťuje údržbu a opravy distribučních zařízení, odstraňuje poruchy a řeší technické požadavky spojené se zařízením distribuční soustavy (jako je například plombování v elektroměrovém rozváděči, izolace holých vodičů nebo dotazy na spínání nízkého tarifu).

Dodavatel

  • Dodavatel je společnost, která pro vás nakupuje elektřinu, kterou pak spotřebováváte. Svého dodavatele si vybíráte nezávisle na území, kde se nachází vaše odběrné místo. Název dodavatele najdete ve smlouvě nebo faktuře.
  • Dodavatel se zabývá obchodováním a je to právě on, kdo vám energie v konečném výsledku prodá. Kupujete od něj samotnou komoditu, tedy koncovou silovou elektřinu. Na rozdíl od distributora si dodavatele můžete svobodně zvolit a máte právo ho měnit tak často, jak vám umožňuje smlouva.
Nenašli jste, co jste hledali? Sdělte nám svůj názor a pomozte nám tuto stránku vylepšit.

Formulář neslouží pro řešení vašich požadavků. Své požadavky můžete vyřešit přes mobilní aplikaci Proud, Distribuční portál či na kontaktní lince 800 850 860.